تمامی سازمان ها می توانند به بهترین شرکت برای کار تبدیل شوند. مسیر بهبود محل کار، از ایجاد اعتماد آغاز می شود. اگر در ایجاد محیط کاری مناسب برای کارکنان سرمایه گذاری شود، بازگشت این سرمایه گذاری، یک شرکت پرانرژی با محصولات و خدماتی نوآورانه خواهد بود و افراد و روابط بین آن ها بسیار رضایت بخش خواهد بود. هر فرد در محل کار خود در مرکز سه رابطه قرار دارد: رابطه رهبر، فرد؛ فرد،شغل؛ و فرد و سایر همکاران. اعتبار، احترام و عدالت، اساس اعتماد بین رهبران و کارمندان در هر سازمان است.

کارکنانی که به کارفرمایان خود اعتماد دارند، بهترین اثربخشی را دارند و سعی می کنند بهترین بازدهی را داشته باشند و تلاش بیشتری برای ارایه کار بهتر از خود نشان می دهند که این تلاش اضافه تر در نهایت به خود سازمان برمی گردد. از طرف دیگر، رهبرانی که به کارکنان خود اعتماد دارند اجازه این را می دهند که خلاقیت افراد از هر سطحی از شرکت به سطوح بالاتر برسد و در نهایت پیوند عاطفی بین کارکنانی که به یکدیگر اعتماد دارند، به وجود می آید و افراد حس می کنند که همه عضو یک خانواده بزرگ هستند و همه این عوامل باعث می شود که نتیجه کار افراد بیشتر از حد انتظار باشد.

شرکت های پیشرو مانند Great Place To Work با پیشینه طولانی هم اکنون بر اساس نتایج تحقیقات و نظرسنجی هایشان با اطمینان اعلام می کنند که بهترین سرمایه گذاری شرکت ها، سرمایه گذاری در اعتمادسازی برای کارمندانشان است که به جذب نیروی کار بهتر همراه با نوآوری، بهره وری و سود بیشتر منتج خواهد شد و در یک دوره زمانی قابل قبول حتی بر وفاداری مشتریان نیز تاثیر مستقیم دارد.

تعهد کارکنان، ماندگاری و میزان تلاشی که برای انجام بهتر فعالیت های کاریشان انجام می دهند یا تعلقی که به شرکت و اهداف آن دارند را نمایش می دهد.

یک شرکت موفق، حس تعهد در کارکنان خود ایجاد می کند و به هر یک این امکان را می دهد که از تمام ظرفیت هایش استفاده کند و به موفقیت شرکتی که در آن کار می کند کمک نماید.

بسیاری از شرکت ها با مدنظر گرفتن این دیدگاه نتایج چشمگیری به دست آورده اند. با این حال، اعتمادسازی بین کارکنان و کارفرمایان همچنان موضوعی تازه است و برغم تاثیر بسزای آن در بهبود کسب و کار، در بسیاری از محل کارها رویه تعریف شده ای برای آن وجود ندارد. و همچنان در موارد بیشماری به صورت غیرعلمی با این موضوع برخورد می شود.

آنچه مطرح شد، موضوع اعتمادسازی در سطح خرد و اثرگذاری مستقیم آن بر عملکرد بنگاه های اقتصادی در کوتاه مدت و بلند مدت بود. اما اهمیت این موضوع زمانی پررنگ تر می شود که از دید کلان مورد بررسی قرار گیرد و نتایج آن در بهبود محیط کسب و کار و عوامل تاثیرگذار بر آن، در سطح کلان روشن شود.

پروژه رتبه بندی بهترین سازمان ایرانی برای کار، اولین بار است که در سطح وسیع در کشورمان مطرح و اجرا می شود و این در حالی است که ایده رتبه بندی بهترین محل برای کار در سطح بین المللی سال هاست که اجرایی شده است و موسساتی مانند و موسسات دیگری مانند Great Place To Work،Glassdoor ، RateMyEmployer.ca، Kununu، Jobeehive.com و بسیاری موسسات دیگر در سال های اخیر فعالیت خود را در زمینه ارزیابی محل کار از دید کارمندان آغاز کرده اند و نتایج آن را سالانه در سطح وسیعی منتشر می کنند.

 

طراحی مدل رتبه بندی بهترین سازمان ایرانی برای کار کردن

این طرح ملی در تلاش است تا موضوع را در هر دو سطح خرد و کلان در نظر گیرد. در طراحی این مدل به موارد زیر توجه شده است:

  • توجه ویژه به نگاه سیستمی
  • اسناد بالادستی
  • مطالعه نظام ها و مدل های بین المللی در این حوزه
  • توجه ویژه به مقررات و قوانین داخلی

رتبه بندی بهترین سازمان ایرانی برای کار، رویکرد ارزشمند و مهمی برای رهبران شرکت هاست تا بتوانند بر اساس آن، اطمینان حاصل کنند که سرمایه های انسانی شان احساس تعهد، انگیزه کافی و احساس حمایت شدن می کنند یا خیر؟

در طراحی این مدل رتبه بندی، روش های تعریف شده و عملیاتی بین المللی که سال ها پاسخگوی نیاز سازمان ها برای ارزیابی محل کارشان بوده است، مورد بررسی قرار گرفته و تحقیقات گسترده ای برای بررسی مولفه های اصلی که منجر به کسب بهترین نتیجه می شود، صورت پذیرفته است.

این مدل بر پایه خوداظهاری شرکت متقاضی و بررسی مستندات مثبته ارایه شده توسط سازمان و نظرسنجی از کارکنان در لایه های مختلف سازمان مطابق نمونه تصادفی انتخاب شده طراحی شده است. این مدل از دو جزء اساسی تشکیل شده است که هر یک از این اجزا در سیستم های ارزیابی متفاوت، به خودی خود یک روش کامل برای ارزیابی درنظر گرفته می شود.

این دو روش عبارت اند از :

  1. ارزیابی سیستم مدیریت سرمایه های انسانی بنگاه در سه حوزه با توجه به اسناد ارایه شده توسط سازمان متقاضی
  2. نظر سنجی از کارکنان در مورد محل کار

همانطور که اشاره شد، در هر یک از روش های رتبه بندی رایج در دنیا اغلب یکی از دو روش فوق استفاده می شود. با توجه به اینکه در نظرسنجی از کارکنان نسبت به محل کارشان، معمولاً دید افراد نسبت به محل کارشان، دیدی نسبی است و در مواردی افراد تجربه کار در محل کارهای مختلف را به ندرت تجربه کرده اند و دیدشان نسبت به محیط کار محدود به یک شرکت است؛ برای برداشت جامع تر و دقت و اعتبار بیشتر در فرآیند رتبه بندی، اسناد مثبته مرتبط با حوزه مدیریت سرمایه های انسانی نیز مورد بررسی و مداقه قرار می گیرد.

  • ارزیابی سیستم مدیریت سرمایه های انسانی بنگاه در سه حوزه با توجه به اسناد ارایه شده توسط سازمان متقاضی

این بخش با درصد وزنی 25% ، از سه بخش تشکیل شده و با توجه به خوداظهاری متقاضی و ارایه اسناد مثبته در رابطه با موارد درخواستی مورد بررسی قرار می گیرد و شامل موارد جدول زیر می شود.

پس از این مرحله و بررسی اسناد ارایه شده، دید کلی نسبت به ساختار سازمان و شناختی نسبی از رهبران شرکت و استراتژی های مدیریتی آن ها در رابطه با نحوه مدیریت سرمایه انسانی و میزان فعالیت آن ها و اهمیتی که به موضوع مسوولیت پذیری اجتماعی دارند، مشخص می شود. اما نتیجه نهایی و دقیق تر را زمانی می توان گرفت که نظر کارکنان سازمان هم نسبت به محل کارشان را هم مد نظر گرفت و از نزدیک و از زاویه دید آن ها نیز ارزیابی صورت گیرد

حوزه های مدل ارزیابی سیستم مدیریت سرمایه های انسانی بنگاه :

  1. مدیریت سرمایه های انسانی
  2. نتایج عملکردی در حوزه منابع انسانی
  3. مسوولیت پذیری اجتماعی بنگاه در قبال کارکنان
  • نظر سنجی از کارکنان در مورد محل کار

یکی از بهترین راه ها برای اینکه رهبران میزان موفقیت شان در به وجود آوردن محل کاری که افراد را متعهد و علاقه مند به کارشان نگه دارد، بسنجند این است که به کارکنانشان گوش فرا دهند و از آن ها در مورد محل کارشان بازخورد بگیرند.

همچنین نظرسنجی از افراد در مورد محل کارشان، ابزاری برای بررسی میزان تعهد کارکنان است. از طریق ارزیابی نظرات، رفتارها و دیدگاه کارکنان، میزان اعتماد بین کارکنان و مدیران را می توان تحلیل کرد، همچنین اینکه افراد چه میزان به کاری که در شرکت انجام می دهند، افتخار می کنند و از همین طریق می توان میزان پیوند عاطفی بین همکاران را نیز سنجید.

این نظرسنجی، بینش متفاوتی را از دیدگاه کارمندان نسبت به شرکتی که در آن کار می کنند اریه می دهد. نتاج نظرسنجی ها را می توان بر اساس جنسیت، پست سازمانی افراد، درآمد، دپارتمان، وضعیت تحصیلی و وضعیت شغلی آن ها دسته بندی نمود.

بر اساس مدل های تعریف شده، عناصری که محل کار را برای کارکنان تبدیل به محل کار مطلوب یا نامطلوب می کند و حس اعتماد را در کارکنان بر می انگیزد به پنج بخش زیر تقسیم می شوند.

  1. اعتبار
  2. احترام
  3. عدالت
  4. افتخار
  5. دوستی

در نظرسنجی طراحی شده، پرسشنامه بر اساس مفاهیمی که پیشتر ارایه شد، بازتعریف شده است و مدلی جامع تر و بومی سازی متناسب با شرایط کشورمان، ارایه شده است. این بخش با درصد وزنی 75% در مدل ارزیابی طراحی شده است.

مدل ارزیابی

امروزه بازگشت سرمایه انسانی رقم قابل توجهی است. برخی تخمین زده اند که جایگزینی یک نیروی کار، هزینه ای برابر 30 درصد درآمد سالیانه یک کارمند تازه وارد یا 400 درصد درآمد یک مدیر را دارد. هزینه های نیروی کار می تواند شامل بهره وری از دست رفته، زمان از دست رفته ای که صرف استخدام و یا صرف فرآیندهای شروع به کار نیروی کار جدید شده است و یا نارضایتی مشتری شود.

راضی نگه داشتن کارمندان خوب و نگه داشتن آن ها در شغل هایشان، در حداقل کردن هزینه ها تاثیرگذار است. کارمندانی که راضی هستند، نه تنها بهره وری بیشتری دارند، بلکه احتمال ماندگاری آنان هم بیشتر است. اما اندازه گیری میزان رضایت کارکنان می تواند فرآیند پچیده ای باشد، هرچند می توان با در نظر گرفتن عوامل بسیار متفاوتی آن را اندازه گیری کرد.

رتبه بندی بهترین سازمان ایرانی برای کار، رویکرد ارزشمند و مهمی برای رهبران شرکت هاست تا بتوانند بر اساس آن، اطمینان حاصل کنند که سرمایه های انسانی شان احساس تعهد، انگیزه کافی و احساس حمایت شدن می کنند یا خیر؟

در طراحی این مدل رتبه بندی، روش های تعریف شده و عملیاتی بین المللی که سال ها پاسخگوی نیاز سازمان ها برای ارزیابی محل کارشان بوده است، مورد بررسی قرار گرفته و تحقیقات گسترده ای برای بررسی مولفه های اصلی که منجر به کسب بهترین نتیجه می شود، صورت پذیرفته است.

این مدل بر پایه خوداظهاری شرکت متقاضی و بررسی مستندات مثبته ارایه شده توسط سازمان طراحی شده است. این مدل از سه حوزه تشکیل شده است که به صورت کامل بر روی حوزه نتایج بنگاه در حوزه مدیریت سرمایه های انسانی متمرکز شده است:

حوزه

معیار

مدیریت سرمایه های انسانی

ارزیابی ماندگاری کارکنان

بررسی ترکیب تحصیلات کارکنان

بررسی ترکیب سنی کارکنان

بررسی رزومه مدیران کلیدی

بررسی گواهینامه ها و تایید صلاحیت ها

ارزیابی برنامه های آتی سرمایه انسانی

ارزیابی نظام مدیریت منابع انسانی

نتایج عملکردی در حوزه منابع انسانی

رقابت پذیری هزینه نیروی کار

بهره وری نیروی کار

نفر ساعت آموزش سرانه

هزینه سرانه آموزش کارکنان

هزینه سرانه سلامت کارکنان

هزینه سرانه جذب و استخدام کارکنان

متوسط زمان جذب و استخدام

سرانه جبران خدمات

درصد سهم جبران خدمات در ارزش افزوده

سود سرانه

مسوولیت پذیری اجتماعی بنگاه در قبال کارکنان

ارزیابی رویکردهای تکریم کارکنان

ارزیابی وضعیت خدمات  بیمه ای کارکنان

ارزیابی وضعیت ارایه تسهیلات به کارکنان

بررسی دعاوی حقوقی کارکنان